Stowarzyszenie Lokalnych Inicjatyw Obywatelskich

Aktualności

Międzynarodowy odzew

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1460
Kilka dni temu portal SW.EU uruchomił petycję w języku angielskim na stronach portalu change.org (https://www.change.org/p/polish-parliament-wind-turbine-setbacks-from-homes-international-appeal-in-support-for-10-h).
 
Do tej pory podpisali się pod nią mieszkańcy m.in. Australii, Belgii, Kanady, Danii, Francji, Niemiec, Irlandii, Holandii, Norwegii, Słowenii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i USA. Wielu z nich dołączyło swój własny komentarz.

Informacja o petycji w języku angielskim ukazała się na międzynarodowym portalu Friends Against Wind (http://en.friends-against-wind.org/news/international-appeal-in-support-for-10h).

Tam też dostępna jest wersja francuska tekstu petycji (http://fr.friends-against-wind.org/news/international-appeal-in-support-for-10h). W przygotowaniu jest wersja niemiecka.

Serdeczna prośba o udział w tej akcji. Podpis można złożyć tutaj: https://www.change.org/p/polish-parliament-wind-turbine-setbacks-from-homes-international-appeal-in-support-for-10-h

Proszę o przesłanie informacji o petycji Państwa znajomym.
 

Kancelaria Senatu

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1343

Szanowna Pani,

uprzejmie informuję, że odpowiedź na Pani e-list skierowany do Kancelarii Senatu jest w załączeniu.

Z poważaniem
główny specjalista
Joanna Baranowska
Dział Petycji i Korespondencji
Biuro Komunikacji Społecznej
Kancelaria Senatu


 

Wg. przesłanej informacji rozpatrzenie ustawy odbędzie się w dniach 7 czerwca - posiedzenie Komisji oraz na 20 posiedzeniu Senatu przewidzianym na 15-16 czerwca.

 

Wszystko wskazuje na to, że ustawa wejdzie w życie z początkiem lipca co będzie naszym wspólnym, długo wyczekiwanym i ciężko zapracowanym sukcesem. 

 

Niemniej jednak powinniśmy mieć świadomość, że ustawa nie rozwiązuje wszystkich problemów a przede wszystkim konieczne są dalsze nasze działania w sprawie już wybudowanych, bardzo często z naruszeniem prawa, przemysłowych elektrowni wiatrowych.

 

Mamy nadzieję, że razem uda nam się doprowadzić do kolejnych zmian przepisów, tak aby ludzie mieszkający pod wiatrakami nie zostali znowu pozostawieni sami sobie.
 

 

Komentarz do Ustawy

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1687

Czy po wejściu w życie ustawy odległościowej będzie można stawiać elektrownie wiatrowe na decyzji WZ?

Uchwalona w dniu 20 maja 2016 r. ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych rodzi wiele pytań, w jaki sposób będzie ona działać w praktyce i czy uda się dzięki niej powstrzymać budowę elektrowni wiatrowych. Otrzymaliśmy w tej sprawie wiele pytań, więc postaramy się na nie odpowiedzieć.

Zwracamy uwagę, że po wejściu w życie ustawy elektrownie wiatrowe będzie można lokalizować wyłącznie na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (art. 3). W przypadku już uchwalonych planów, które przewidują lokalizację elektrowni wiatrowych bez spełnienia wymogu minimalnej odległości od zabudowy mieszkalnej, to będą one ważne, ale nie będzie możliwe uzyskanie na ich podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, ani też decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli nie będą one spełniały wymogów minimalnej odległości (art. 15 ust. 3).

W przypadku braku miejscowego planu i lokalizowania elektrowni na podstawie decyzji o warunkach zabudowy ustawa przewiduje dwie sytuacje. Pierwsza, jeżeli postępowanie administracyjne już się toczy, a przed wejściem w życie ustawy nie zostanie ono zakończone, to zgodnie z przepisem art. 14 ust. 5 zostanie ono z mocy prawa umorzone -„5. Postępowania w przedmiocie wydania decyzji WZ, dotyczące elektrowni wiatrowych, wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie ustawy umarza się.”.

W drugiej sytuacji, kiedy inwestor posiada już ostateczną decyzję o warunkach zabudowy, to zgodnie z przepisem art. 14 ust. 6 decyzje takie tracą moc, chyba że: „przed dniem wejścia w życie ustawy wobec inwestycji nimi objętych wszczęto postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę”. W takim przypadku inwestor będzie mógł starać się o wydanie pozwolenia na budowę z zachowaniem przepisów dotychczasowych. Mając jednak na względzie to, że z dużym prawdopodobieństwem w dniu 1 lipca 2016 r. wejdzie w życie ustawa o odnawialnych źródłach energii i każdy, kto nie oddał do użytkowania elektrowni wiatrowej przed tym dniem, będzie mógł się ubiegać o dofinansowanie już na podstawie nowego systemu wsparcia (systemu aukcyjnego), to sam fakt posiadania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę niewiele da inwestorowi. Bez gwarantowanego dofinansowania elektrownie wiatrowe bowiem nie powstają.

Największe wątpliwości budzi jednak przepis art. 14 ust. 1, który dopuszcza możliwość prowadzenia w okresie 36 miesięcy postępowań w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy. W prasie pojawiły się głosy, że dopuszcza on możliwość dalszego lokalizowania elektrowni wiatrowych na decyzji o warunkach zabudowy. Jest to nieprawda, gdyż przepis ten wyraźnie dotyczy postępowań w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla budynku mieszkalnego lub budynku o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, a które były wszczęte przed dniem wejścia w życie ustawy. Ustawodawca dopuszcza możliwość kontynuowania takich postępowań, nawet jeżeli budynki mieszkaniowe są położone od elektrowni wiatrowej w odległości mniejszej niż minimalna odległość wskazana w art. 4. Także te osoby, które mając już decyzję o warunkach zabudowy, zgłosiły taką budowę domu do organu budowlanego nie muszą się martwić, gdyż starosta ma obowiązek zastosować przepisy dotychczasowe.

W przypadkach zaś postępowań o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, to będą się one mogły toczyć na dotychczasowych zasadach przed wójtami/burmistrzami, ale organ przy wydawaniu decyzji będzie obowiązany uwzględnić zmianę przepisów i wprowadzoną minimalną odległość dla elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkalnej i niektórych form ochrony przyrody. Brak zachowania minimalnej odległości oznaczać będzie konieczność wydania decyzji odmownej, chyba że inwestor sam wycofa się wcześniej. Wtedy organ będzie miał obowiązek wydania postanowienia o umorzeniu postępowania.

Dopiero postępowania środowiskowe w sprawie elektrowni wiatrowych, wszczęte po dniu wejścia w życie ustawy trafią do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska. W ten sposób wójtowie/burmistrzowie stracą wpływ na lokalizację elektrowni wiatrowych na terenie gmin i zniknie główna przyczyna, której postępowania środowiskowe toczyły się często z naruszeniem wszelkich możliwych zasad postępowania administracyjnego i zwykłej przyzwoitości. Ten problem zresztą dalej będzie istniał w odniesieniu do innego rodzaju inwestycji, które mają charakter uciążliwy dla otoczenia, jak np. fermy norki amerykańskiej, ferm drobiu, trzody chlewnej czy biogazowni. W tych przypadkach potrzebna jest zmiana modelu postępowania środowiskowego, bo ten obecny jest wysoce nieefektywny i został skonstruowany bardziej z myślą o zabezpieczeniu interesów inwestorów, niż społeczności lokalnych. Będziemy dalej o tym pisać i domagać się niezbędnych zmian.

Marcin Przychodzki

Redakcja portalu stopwiatrakom.eu


 

Ustawa uchwalona!

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1560

Ustawa odległościowa w wersji uchwalonej przez Sejm w dn. 20.05.2016 r.

Podajemy za stroną  stopwiatrakom.eu

Publikujemy tekst ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych uchwalony w 20 maja 2016 r. i opublikowany na stronach Kancelarii Sejmu. Ustawa trafiła teraz do Senatu i została tam zarejestrowana jako druk nr 186. Czekamy teraz na jej rozpatrzenie przez Senat, co nastapi już na początku czerwca, gdyż najbliższe posiedzenie planowane jest na dzień 8/9 czerwca br.

 

USTAWA

z dnia 20 maja 2016 r.

o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych[1])

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1. 1. Ustawa określa warunki i tryb lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych oraz warunki lokalizacji elektrowni wiatrowych w sąsiedztwie istniejącej albo planowanej zabudowy mieszkaniowej.

2. Ustawy nie stosuje się do inwestycji realizowanych i użytkowanych na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014, z 2015 r. 1642 oraz z 2016 r. poz. 266 i 542).

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)     elektrownia wiatrowa – budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, składającą się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. poz. 478 i 2365);

2)     elementy techniczne – wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu.

Rozdział 2

Lokalizacja

Art. 3. Lokalizacja elektrowni wiatrowej następuje wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199, z późn. zm.[2])), zwanego dalej „planem miejscowym”.

Art. 4. 1. Odległość, w której mogą być lokalizowane i budowane:

1)     elektrownia wiatrowa – od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, oraz

2)     budynek mieszkalny albo budynek o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa – od elektrowni wiatrowej

– jest równa lub większa od dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej mierzonej od poziomu gruntu do najwyższego punktu budowli, wliczając elementy techniczne, w szczególności wirnik wraz z łopatami (całkowita wysokość elektrowni wiatrowej).

2. Odległość, o której mowa w ust. 1, wymagana jest również przy lokalizacji i budowie elektrowni wiatrowej od form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 i 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r. poz. 1651, 1688 i 1936 oraz z 2016 r. poz. 422) oraz od leśnych kompleksów promocyjnych, o których mowa w art. 13b ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r. poz. 2100 oraz z 2016 r. poz. 422 i 586), przy czym ustanawianie tych form ochrony przyrody oraz leśnych kompleksów promocyjnych nie wymaga zachowania odległości, o której mowa w ust. 1.

3. Odległość, o której mowa w ust. 1, nie jest wymagana przy przebudowie, nadbudowie, rozbudowie, remoncie, montażu lub odbudowie budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa.

 

Czytaj więcej: Ustawa uchwalona!

Sejm debatował nad ustawą odległościową

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1290

Ze strony Stopwiatrakom.eu

Wczoraj, w dniu 17 maja 2016 r., odbyła się w Sejmie debata nad sprawozdaniem Komisji Infrastruktury w sprawie poselskiego projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (druki nr 315 i 365). Była to bardzo potrzebna debata, gdyż pokazała, że posłowie Prawa i Sprawiedliwości zamierzają wywiązać się z obietnic wyborczych i uchwalić tak oczekiwaną przez stronę społeczną ustawę odległościową, która ucywilizuje proces inwestycji w lądowe farmy wiatrowe. Mimo medialnej nagonki ze strony branży energetyki wiatrowej sytuacja została wyjaśniona, w czym niewątpliwie pomógł ostatni raport Najwyższej Izby Kontroli wskazujący na patologiczne sytuacje w wielu gminach, gdzie planowano lub budowano elektrownie wiatrowe.

W debacie, ze strony aktualnej opozycji padały zarzuty wręcz niepoważne i demagogiczne, które trudno jest traktować serio. Zresztą, im dłużej słuchamy posłów PO, PSL czy Nowoczesnej, tym bardziej nabieramy przekonania, że merytoryczne argumenty przeciwko budowie elektrowni wiatrowych, jakich jest przecież wiele, w ogóle do nich nie trafiają. Rozumiemy, że ciężko się przyznać do niewiedzy czy też do własnych błędów, ale to m.in. przez polityczną zgodę na nadmierną i chaotyczną ekspansję elektrowni wiatrowych na obszarach wiejskich rządowi PO i PSL przyszło zapłacić utratą władzy. Czas wyciągnąć wnioski i zdecydować się czy jest się za inwestorami czy za społeczeństwem.

Z uwagi na zgłoszone poprawki, projekt trafi teraz z powrotem do Komisji Infrastruktury, gdzie odbędą się głosowania. Potem projekt zostanie skierowany na posiedzenie plenarne i mamy nadzieję, że będzie on uchwalony już niedługo, tak by wszedł w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Czego dotyczą zgłoszone przez posłów wnioskodawców (PiS) poprawki?

- kwestie dozoru technicznego nad elektrowniami wiatrowymi mają zostać wyłączone do osobnej regulacji prawnej (skreślenie Rozdziału IV, art. 19 – art. 21 projektu);

- dokonuje się skreślenia art. 27 i art. 31 projektu (sprawy dozoru technicznego);

- w art. 30 ust. 7 wydłuża się okres z 12 miesięcy do 36 miesięcy umożliwiający uchwalanie miejscowych planów przewidujących lokalizację budynków mieszkalnych, a znajdujących się w trakcie procedowania.

Być może w trakcie prac Komisji Infrastruktury zostaną wprowadzone jeszcze jakieś zmiany, ale z wypowiedzi posłów wnioskodawców jasno wynika, że nie będą one dotyczyły istoty projektu, czyli wprowadzenia minimalnej odległości od zabudowy mieszkalnej oraz niektórych form ochrony przyrody. O wszystkich pracach w Sejmie będziemy informować na bieżąco.

Szczególnie polecamy odsłuchanie wypowiedzi wiceministra energii Andrzeja Piotrowskiego (od godz. 20.38), który bardzo dokładnie wyjaśnia zawiłości związane z funkcjonowaniem energetyki wiatrowej i jej wpływ na pozostałe elektrownie. Warte odnotowania są też jego słowa o znaczącym wyprzedzeniu scenariusza udziału OZE w produkcji energii elektrycznej o dwa lata, co zostało spowodowane m.in. przez pośpiech inwestorów przy budowie wiatraków przez ostatnie półtora roku.

Redakcja portalu stopwiatrakom.eu

Transmisja z Sejmie w Internecie od godz. 18.59. Jako pierwszy przemawia Przewodniczący Komisji Infrastruktury – poseł Grzegorz Schreiber. Debata skończyła się o godz. 21.22

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/transmisje.xsp?unid=F264F75EC0CD0C6FC1257FB70020D1CC#


 

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o OZE

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1428
Ze strony Sejmu
 
 

Porządek obrad

SEJM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VIII kadencja
 
Porządek dzienny
19. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
w dniach 18, 19 i 20 maja 2016 r.
(po zmianach)
w dniu 19 maja 2016 r.
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk nr 476) -5-minutowe oświadczenia w imieniu klubów
- uzasadnia poseł Ewa Malik.
 
 

Druk nr 476
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.

 

Prezes NIK w Sejmie krytycznie o wiatrakach

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1480

Zamieszczamy artykuł, opublikowany w piątek, 13, maj 2016 na stronie stopwiatrakom.eu

6 30 419 0

W dniu 12 maja br. Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawił na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury informację o wynikach kontroli w sprawie lokalizacji i budowy lądowych farm wiatrowych. O samym raporcie pisaliśmy pod koniec kwietnia.

http://stopwiatrakom.eu/aktualnosci/1831-ko%C5%84cowy-raport-najwy%C5%BCszej-izby-kontroli-w-sprawie-lokalizacji-i-budowy-l%C4%85dowych-farm-wiatrowych.html

Prezes Krzysztof Kwiatkowski powtórzył wszystko to, co od dawna wiemy o tym jak inwestorzy „motywują” lokalnych włodarzy do współpracy przy inwestycjach wiatrakowych. Arsenał środków motywujących jest znany od dawna. W grę wchodzą darowizny „na rozwój gminy”, przywożenie urbanistów i gotowej dokumentacji planistycznej w teczkach, finansowanie odwołań i skarg do sądów, lukratywne umowy dzierżawy pod wiatraki dla wójtów czy radnych. Prezes NIK wyraźnie powiedział, że: „Tak ukształtowane relacje mogły stanowić, zdaniem NIK, mechanizm korupcjogenny”. Tylko czy ktoś w końcu wyciągnie z tego wnioski i w tych sytuacjach, gdzie wiadomo, kto i komu? Czy osoby decyzyjne zostaną pociągnięte do odpowiedzialności, a organy ścigania przestaną w końcu przymykać oczy na ewidentne sytuacje korupcyjne i zrobią to, co do nich należy. Mamy wątpliwości czy obecnej ekipie nie zabraknie determinacji w doprowadzeniu do ładu i porządku inwestycji wiatrakowych. Mieszkańcy wsi nie mogą się bać o swoją przyszłość i zastanawiać się każdego dnia czy ktoś nie wpadnie na „genialny” pomysł postawienia wiatraków w sąsiedztwie ich domów.

A poza tym kiedy zostanie uchwalona ustawa odległościowa dla elektrowni wiatrowych?

Redakcja portalu stopwiatrakom.eu


Kompletny artykuł, wraz z linkami  z transmisji z obrad Komisji Infrastruktury, znajdziecie na stronie stopwiatrakom.eu 


 

List otwarty

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1680

Szanowni Państwo

    Przesyłamy na Państwa ręce list otwarty - petycję skierowaną do Sejmu, Senatu oraz Rządu RP, wyrażającą zaniepokojenie społeczne spowodowane wstrzymaniem prac nad ustawą o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.
    List podpisało 104 organizacje zmagające się z niekontrolowaną inwazją turbin wiatrowych na obszarach wiejskich i obszarach cennych przyrodniczo, reprezentujących tysiące ludzi z całej Polski. Niestety, wstrzymanie prac nad procedowaniem ustawy spowodowało gwałtowne przyśpieszenie postępowań administracyjnych w celu doprowadzenia inwestycji wiatrowych do takiego etapu, którego swoimi regulacjami nie obejmie już „ustawa odległościowa”.
Taka sytuacja jest naganna i nie powinna mieć miejsca w państwie prawa, gdyż powoduje nieodwracalne zwiększanie ilości wadliwych lokalizacji turbin wiatrowych a wszystko to kosztem społeczności lokalnych i środowiska. Elektrownie wiatrowe nie są stabilnymi źródłami energii a obszar lądowy Polski nie posiada odpowiednich prędkości wiatru by moc zainstalowana w elektrowniach wiatrowych posiadała wysoki stopień wykorzystania mocy. Wiele decyzji administracyjnych związanych z lokalizacją farm wiatrowych zostało wydane
z naruszeniem prawa. Jednym z istotnych obszarów, które zostały zmarginalizowane to kwestia udziału społeczeństwa w postępowaniach administracyjnych dotyczących powstałych już lokalizacji turbin wiatrowych oraz tych, które lada moment zostaną zrealizowane.  

W związku ze skalą problemu oczekujemy pilnej interwencji Rządu i Sejmu oraz Senatu RP. Oczekiwaniem „rzeczywistej” strony społecznej, którą stanowią ludzie zmuszeni do zamieszkania na stałe w sąsiedztwie turbin wiatrowych,  jest:

1.    Wprowadzenie moratorium na realizację inwestycji w zakresie elektrowni wiatrowych do czasu pełnego uregulowania zasad ich bezpiecznej lokalizacji i eksploatacji względem pełnej ochrony ludzi i środowiska.
2.    Pilne uchwalenie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, druk 315
i 365, określającej zasady planowania lokalizacji turbin wiatrowych i nadzoru nad ich eksploatacją.
3.    W związku z brakiem prawa krajowego umożliwiającego określenie zakresu negatywnych oddziaływań turbin wiatrowych na zdrowie i jakość życia ludzi, ustalenie łatwej do weryfikacji i odpornej na manipulacje danymi obliczeniowymi i pomiarowymi, strefy ochronnej określonej w relacji do wysokości całkowitej turbin. Odległość 10x wysokość całkowita turbiny należy określić jako minimalną, ze wskazaniem badania oddziaływań środowiskowych i zdrowotnych w promieniu o zakresie 15x wysokość turbin.
4.    Określenie normatywów zdrowotnych i metodyki pomiarowej dla specyficznych emisji związanych z turbinami wiatrowymi, w szczególności infradźwięków, hałasu nisko-częstotliwościowego, modulacji amplitudy i migotania cienia.
5.    Uregulowanie zasad oceny wpływu inwestycji wiatrowych będących „dominantami”
na krajobraz naturalny i kulturowy oraz walory turystyczne w ich otoczeniu.
6.    Ustalenie obowiązujących prawnie wytycznych i zasad ochrony siedlisk, żerowisk oraz tras migracyjnych ptaków i nietoperzy w promieniu co najmniej 6 km od turbin wiatrowych.
7.    Uregulowanie prawne dla już istniejących turbin i farm wiatrowych ulokowanych
w sposób stwarzający zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, środowiska i krajobrazu oraz wartości nieruchomości sąsiadujących. Wnioskujemy o wznowienie z urzędu wszystkich postępowań środowiskowych, a także unieważnienie decyzji administracyjnych i planistycznych dla turbin wiatrowych wydanych niezgodnie z prawem lub w zaistniałym konflikcie interesu osób decyzyjnych.


 
Poniżej draft pisma przewodniego oraz list otwarty podpisany przez 104 organizacje społeczne.
Możecie Państwo posługiwać się tym materiałem wg swojego uznania i potrzeb.
Zachęcamy do wykorzystania listu w kontaktach z instytucjami, parlamentarzystami z Państwa okręgów wyborczych oraz wysyłania listu do mediów.
 
List otwarty w sprawie ustawy odległościowej  
Wstęp listu otwartego  (.doc)

pozdrawiamy serdecznie

Zarząd  Stowarzyszenia WSPÓLNA SPRAWA


 

Zamieszanie w sprawie farm wiatrowych

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1627

W środę (27.04) od godz. 12.05 do 13 na antenie Trójki wyemitowano audycję  Kuby Strzyczkowskiego "Za, a nawet przeciw". 

Można było wyrazić swoją opinię na antenie, można było dzwonić w trakcie audycji pod numer 22 333 333 3, wysyłać SMS-y pod numer 71 335 lub wysyłać e-maile pod adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Niestety zbyt późno dowiedzieliśmy się o audycji. Ale na stronie Polskiego Radia możemy odsłuchać wspomnianą audycję:

Goście Kuby Strzyczkowskiego o problemach z farmami wiatrowymi (Za, a nawet przeciw/Trójka)

a także obejrzeć wyniki ankiety "Czy problem farm wiatrowych należy uporządkować?"

Komentarze do audycji można dodawać na profilu na Facebooku Trójka - Program 3 Polskiego Radia.

Na stronie stopwiatrakom.eu znajdziecie krótkie podsumowanie audycji

Audycja o elektrowniach wiatrowych w Programie 3 Polskiego Radia 


 

Raport NIK z 1 kwietnia

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1329

Na poszczególnych etapach postępowań planistycznych, środowiskowych i budowlanych stwierdzono uchybienia i nieprawidłowości proceduralne polegające na:

1.uchwaleniu Planów miejscowych lub wydaniu decyzji o warunkach zabudowy i niezgodnych z postanowieniami Studium (gminy: Kożuchów, Lelów, Darłowo, Postomino, Babiak, Sobolew);
2.wydaniu decyzji o warunkach zabudowy bez uzyskania uprzedniej zgody ministra właściwego ds. rolnictwa na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych (Białogard, Udanin i Iłża);
3.przekraczaniu terminów w postępowaniu administracyjnym przy wydawaniu decyzji środowiskowych (Dukla, Wróblew, Kobylnica, Babiak, Szadek);
4.procedowaniu decyzji środowiskowej pomimo, iż Raport nie zawierał wszystkich wymaganych elementów (Wróblew, Laszki);
5.braku lub opóźnieniach w publikacji informacji o toczących się lub zakończonych postępowaniach (Przerośl, Babiak, Postomino, Ciepłowody, Wicko, Reńska Wieś, Skąpe, Sobolew, Wysokie, Szadek, Czaplinek, Laszki);
6.nieprawidłowym wskazywaniu terminów do zapoznania się z materiałami i składania uwag przez mieszkańców (Kleczew, Orla, Reńska Wieś);
5.nieterminowym rozpatrywaniu złożonych uwag (Kożuchów);
6.niezawiadomieniu Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej o prowadzonych postępowaniach (Rajgród);
7.nieokreśleniu formy składania wniosków w obwieszczeniach o przystąpieniu do sporządzenia Planu miejscowego (Miastko);
8.zleceniu opracowania dokumentacji planistycznej pomimo braku uchwały Rady Gminy w tej sprawie (Fajsławice);
9.wydaniu decyzji o warunkach zabudowy akceptującej inny zakres rzeczowy i parametry techniczno-eksploatacyjne niż te, które określono w decyzji środowiskowej (Laszki);
10.nieterminowym wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę (Starostwa powiatowe w Suwałkach, Białogardzie, Środzie Śląskiej);
11.nieprawidłowym naliczeniu opłaty z tytułu wyłączenia gruntów (Starostwo powiatowe w Radomiu).

I końcowy raport kontroli NIK o którym jest absolutna cisza w mediach...

 
 http://www.cire.pl/item,128336,2,0,0,0,0,0,elektrownie-wiatrowe-w-swietle-kontroli-nik.html

 
 http://www.cire.pl/pokaz-pdf-%252Fpliki%252F2%252Fnikd15502elektrowniewiatrowe.pdf
 
W wyniku przeprowadzonej analizy rezultatów 70 kontroli jednostkowych (51 urzędów gmin  i  19  starostw  powiatowych),  Najwyższa  Izba  Kontroli  wskazuje,  że  zarówno  obowiązujące normy prawne, jak i ich stosowanie nie zabezpieczają skutecznie interesów społeczności lokalnych w procesie lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych.

Ocena taka wynika z następujących faktów:

1.     zidentyfikowano  sześć  obszarów,  w  których  występują  istotne  dla  procesu  niejednoznaczności i niespójności przepisów prawa, skutkujące występowaniem problemów we właściwym stosowaniu norm prawnych,

2.     zidentyfikowano  trzy  obszary  wpływające  na  brak  zabezpieczenia  interesów  społeczności lokalnych w procesie lokalizacji elektrowni wiatrowych. Stwierdzono natomiast, że na ogół (poza nielicznymi wyjątkami) prawidłowo i terminowo prowadzone były postępowania na każdym etapie procesu lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych.
W związku z przeprowadzoną analizą, zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, niezbędne jest rozważenie podjęcia działań legislacyjnych w zakresie dotyczącym:

1)    wprowadzenia rozwiązań zapewniających otwarty, oficjalny sposób finansowania Planu miejscowego i takie konstruowanie sposobów jego finansowania, które nie będzie prowadzić do omijania przepisów prawa.

2) wzmocnienia procesu oceny prawidłowości przygotowanych dokumentów (Prognoza i Raport). Należy rozważyć ustawową zmianę instytucji opiniowania tych dokumentów przez organy specjalistyczne na instytucję uzgadniania. Pozwoli to na wzmocnienie merytoryczności przygotowanych dokumentów.

3)    wprowadzenia do porządku prawnego pojęcia „dominanty krajobrazowej”, którą w sposób ewidentny są wysokie elektrownie wiatrowe, co przyczyni się do wzmocnienia ochrony zarówno parków krajobrazowych i ich otulin, jak i terenów najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo;

4)    właściwego  zabezpieczenia  dopuszczalnego  poziomu  emitowanego  hałasu.  Należy rozważyć wprowadzenie do systemu prawnego kryterium odległościowego definiującego dopuszczalną odległość lokalizacji elektrowni wiatrowych od siedlisk i zabudowań ludzkich, jednakże przy zachowaniu kryterium poziomu emitowanego hałasu.

5)    zapewnienia spójności decyzji środowiskowych i pozwoleń na budowę w zakresie objętych nimi obszarów lokalizacji przyszłych elektrowni wiatrowych;

oraz

6) respektowania zasady „dobrego sąsiedztwa” w przypadkach wymagających wydania decyzji o warunkach zabudowy.


 

Odpowiedź na komentarz eksperta Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, dr Geoffa Leventhalla

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1855

Poniższy artykuł został opublikowany na stronie stopwiatrakom.eu, na której znajdują się również załączniki.

1. Na początku marca br. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny (NIZP-PZH) wydał stanowisko w sprawie farm wiatrowych (http://www.pzh.gov.pl/stanowisko-narodowego-instytutu-zdrowia-publicznego-panstwowego-zakladu-higieny-w-sprawie-farm-wiatrowych/). Stanowisko PZH zawiera zalecenie minimalnej odległości turbin wiatrowych od zabudowań wynoszącej 2 kilometry. Taka odległość minimalna jest w przybliżeniu zgodna z zapisami proponowanej ustawy w sprawie farm wiatrowych, która jest obecnie rozpatrywana w Sejmie. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) przedstawiło szereg opracowań, które kwestionują potrzebę ustalenia takich odległości minimalnych, a wśród nich Komentarz dr Geoffa Leventhalla do stanowiska PZH, datowany na 29 marca 2016 r. (http://www.reo.pl/assets/dokumenty/wiadomosci/marzec2016/Crituque_of_NIPH_NIH_PL.pdf).

Czytaj więcej: Odpowiedź na komentarz eksperta Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, dr Geoffa Leventhalla

Atak lobby wiatrowego

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1376

 

Bardzo prosimy wszystkie środowiska o zainteresowanie się sprawą ustawy o inwestycjach wiatrowych
Mimo zdecydowanego stanowiska rządu i PIS, atak lobby wiatrowego jest bardzo silny proszę przejrzeć materiały na stronach Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej PSEW. To nie są już żarty, jeśli chcemy obronić swoje domy i rodziny trzeba się zaangażować...
Na stronie PSEW znajdziecie totalną krytykę zarówno ustawy, jak też opinii Państwowego Zakładu Higieny o 2 km a także różne lobbystyczne oceny ze strony samorządów, gmin i powiatów, izb inżynierów, prawników i konstytucjonalistów a także ministerstwa spraw zagranicznych. Przejrzyjcie zakładki Stanowiska, Raporty i Opinie, włos się na głowie jeży...
Tam nikt nie widzi ludzi i ich problemów... i nikt nie oszczędza pieniędzy na opinie i raporty - a MY?
 
http://dobrywiatr.pl/pl/stanowiska/
 
Ponawiamy zatem prośbę abyście pisali apele do parlamentarzystów, ministerstwa infrastruktury i kancelarii premiera, tylko liczny głos społeczny podkreśli wagę tej sprawy. Widzieliście pewnie ja za sprawą wiatraków na komisji sejmowej walczyli posłowie PO i Nowoczesnej, wprawdzie nie mają większości w sejmie ale nie wiadomo czy pod presją się ktoś nie ugnie!!!
 
Tu link do strony z petycjami w sprawie regulacji wiatrakowych, petycja społeczne są nieliczne i się powtarzają, piszcie jak umiecie od siebie i stowarzyszeń, to bardzo ważne - termin upływa 8 kwietnia. Wiatrakowcy wykorzystują skrzętnie ten brak społecznego odzewu i twierdzą, że nie dotyczy to zbyt dużej grupy ludzi...
 
http://mib.bip.gov.pl/petycje/37951_petycja.html
 
Petycje należy wysyłać na adres ministerstwa infrastruktury
 
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Departament Kontroli
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa;
Petycja w sprawie regulacji prawnych dla turbin wiatrowych
 
Adresy e-mailowe:
"kancelaria" <Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.>, "skargi.wnioski" <Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.>
 
Można też wysłać kopię do posła wnioskodawcy Rzońcy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
A także do Pani Elżbieta Kessel
Starszy Sekretarz Komisji Infrastruktury
Biuro Komisji Sejmowych
Kancelaria Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa
 
A także do kancelarii premiera.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
00-583 Warszawa, Al. Ujazdowskie 1/3
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Od tego zależy los wielu ludzi a potem możliwość wszczęcia walki z już istniejącymi wiatrakami...

Argumenty przeciw energetyce wiatrowej

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1704

Wiele osób obserwując i słuchając wypowiedzi wiodących mediów o energetyce wiatrowej zastanawia się często dlaczego powielają one tylko jeden punkt widzenia, to jest inwestorów i ich lobbystów, a przemilczają argumentację strony społecznej. Jednym z nich jest niezwykła koncentracja mediów w Polsce w rękach zagranicznego kapitału (ponad 90%) i wynikająca z tego linia polityczna i gospodarcza redakcji, która z założenia nie dopuszcza do publikacji materiałów niezgodnych z obowiązującym paradygmatem. Wszelkie niewygodne fakty i informacje są przemilczane lub ośmieszane, tak by wydawały się głupie i niedorzeczne. Zanika w ten sposób publiczna dyskusja, a słychać jedynie szyderczy rechot, który nie przybliża nas do wiedzy o rzeczywistym stanie spraw. Dlatego poniżej zebrane zostały, znaczące argumenty przeciw energetyce wiatrowej wynikające z naszej wiedzy o tym zagadnieniu. Piszemy o tym od samego początku funkcjonowania portalu stopwiatrakom.eu i pisać będziemy aż elektrownie wiatrowe odejdą w niebyt. Im więcej osób zrozumie jak działa energetyka wiatrowa i jakie rzeczywiście efekty przynosi jej funkcjonowanie gospodarce, środowisku, a przede wszystkim sąsiadom, tym szybciej ona zaniknie. Trzeba jednak o tym rozmawiać z każdym i przekonywać do tej sprawy, gdyż samo się to nie zrobi. Potrzebna jest codzienna aktywność szczególnie, że musi być ona wykonywana lokalnie, gdyż tam jest prawdziwe pole bitwy. Manifestacjami niczego się nie wygrywa, bo one niczego nie zmieniają. Liczą się tylko fakty i argumenty, a tych energetyka wiatrowa nie ma nawet na swoją obronę.

1) Przemysłowe elektrownie wiatrowe nie mogą być traktowane jako źródło „zielonej energii”, gdyż zanieczyszczają środowisko wokół siebie specyficznym i charakterystycznym tylko dla nich hałasem słyszalnym i niesłyszalnym, który z uwagi na swój charakter negatywnie wpływa na zdrowie ludzi;

2) Przemysłowe elektrownie wiatrowe nie przyczyniają się do globalnego ograniczania emisji dwutlenku węgla ze względu na konieczność równoległego wspierania tej technologii przez tzw. rezerwę mocy (elektrownie oparte na węglu czy gazie, a więc emitujące CO2). W konsekwencji urządzenia te w ogóle nie chronią przed zmianami klimatu, jeśli by nawet przyjąć, że zmienia się on w wyniku działalności człowieka;

3) Liczne recenzowane publikacje naukowe z zakresu medycyny dowodzą, że hałas słyszalny i niesłyszalny emitowany przez pracujące elektrownie wiatrowe oddziałuje nawet w odległości 8 – 9 km od źródła emisji i jest szkodliwy dla ludzi zmuszonych mieszkać w ich sąsiedztwie, przysparzając im licznych cierpień, w tym chorób układu nerwowego oraz bezsenności;

4) Przemysłowa energetyka wiatrowa nie tworzy nowych miejsc pracy tam, gdzie pracują wiatraki, a jedynie w krajach produkujących turbiny wiatrowe lub ich elementy oraz u deweloperów wiatrowych. Rozwój tej technologii przyczynia się za to do ograniczania miejsc pracy w tradycyjnej energetyce oraz w energochłonnych gałęziach przemysłu, które nie korzystają z pomocy publicznej;

5) Technologia produkcji energii elektrycznej z wiatru jest nieefektywna ze względu na brak możliwości jej magazynowania, oraz niestabilna i niesterowalna z powodu braku możliwości precyzyjnego prognozowania wietrzności. Elektrownie wiatrowe nie mogą funkcjonować bez rezerwowych źródeł mocy i bez wsparcia energetyki tradycyjnej. Tym samym nie tylko nie przyczyniają się do utrzymania bezpieczeństwa energetycznego, ale wręcz destabilizują system elektroenergetyczny poprzez swoją nierównomierną i niestabilną produkcję;

6) Przemysłowe elektrownie wiatrowe, ze względu na wysokie koszty budowy oraz koszty samych turbin, nie funkcjonują bez dotacji z budżetu państwa a istnienie przymusu zakupu energii elektrycznej przez nie produkowanej jest jedyną gwarancją jej odbioru. Motywacją podmiotów inwestujących w farmy wiatrowe jest chęć zysku, a nie idee ekologiczne. Ich ekspansja zakończy się z chwilą obcięcia dotacji;

7) Kontrola przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli wykazała, że plany budowy farm wiatrowych generują w miejscu ich lokalizacji silne konflikty społeczne a sama procedura uzyskiwania stosownych pozwoleń na każdym etapie postępowania administracyjnego wiąże się nierzadko ze wypaczonym stosowaniem przepisów, faworyzującym inwestorów;

8) Przemysłowe elektrownie wiatrowe dewastują krajobraz, są nieestetyczne i dysharmonizujące, powodują podwyższenie śmiertelności awifauny i wypieranie ich z siedlisk, szczególnie wobec ptaków szponiastych. Obecnie rośnie presja przemysłu wiatrowego na obszary cenne przyrodniczo i objęte formalną ochroną. Dalsza ekspansja energetyki wiatrowej może doprowadzić do absurdalnej sytuacji, kiedy to w imię „walki ze zmianami klimatu” będzie dochodzić do wycinania lasów, likwidacji form ochrony przyrody czy ograniczania stopnia ochrony, byle tylko postawić kolejne elektrownie wiatrowe;

9) Lokalizacja przemysłowych farm wiatrowych blisko zabudowy mieszkalnej związana jest z niższymi kosztami budowy infrastruktury technicznej towarzyszącej całemu przedsięwzięciu, tj. dróg dojazdowych oraz linii energetycznych do poszczególnych elektrowni, gdyż budowa ich w szczerym polu wymaga pozyskania gruntów pod drogi i kable, a następnie budowy tych elementów. Taniej wychodzi przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, w którym zaprzecza się szkodliwości hałasu pochodzącego od elektrowni wiatrowych niż budowa elektrowni wiatrowej z dala od istniejacej sieci dróg oraz linii energetycznych;

10) Z chwilą wycofania się przez Państwo z dotowania tej gałęzi przemysłu cała energetyka wiatrowa padnie, gdyż tylko dotacje napędzają tę energetykę, a nie wiatr.

Warto o tym wszystkim pamiętać. Sadźmy lasy, nie budujmy wiatraków.

Marcin Przychodzki


 

Zawirowania wokół ustawy odległościowej

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1656

13 kwietnia 2016 roku na stronie stopwiatrakom.eu zamieszczono artykuł, który w całości zamieszczamy na naszej stronie, żeby było szybciej.

Zawirowania wokół ustawy odległościowej

Z dużym niepokojem obserwujemy zawirowania w pracach nad poselskim projektem ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (druki nr 315 i 365) i fakt zdjęcia tego projektu z porządku obrad Sejmu w dniu 12 kwietnia br. Pisaliśmy o tym wczoraj:

http://stopwiatrakom.eu/aktualnosci/1808-projekt-ustawy-odległościowej-spadł-z-porządku-obrad.html

Nie zamierzamy przyglądać się bezczynnie sytuacji, w której widać, że nagonka lobby wiatrakowego na rząd i posłów przynosi efekty i to mimo, że „zalety” elektrowni wiatrowych są wszystkim dobrze znane. Piszemy o tym od lat, jako osoby bezpośrednio zaangażowane w tę sprawę. Najwyższy już czas dać stronie rządowej jasny sygnał, że bez ustawowej regulacji minimalnej odległości od zabudowy mieszkaniowej i najcenniejszych form ochrony przyrody, nie rozwiąże się problemu, który nazywa się „inwazja energetyki wiatrowej na obszary wiejskie”. Konflikty ze społecznościami lokalnymi, to jest immanentna cecha tej formy energetyki na całym świecie, a nie tylko w Polsce. Dlatego też z dużym zdziwieniem wysłuchaliśmy wywiadu z posłem Bogdanem Rzońcą (PiS) – posłem sprawozdawcą projektu ustawy odległościowej, jakiego udzielił „Rzeczypospolitej”, który nie chciał lub nie umiał wprost powiedzieć, że energetyka wiatrowa nie ma przyszłości w Polsce, tylko kluczył. Wywiad ten można odsłuchać tutaj:

http://www.rp.pl/Firma/304129932-RZECZoPrawie-Bogdan-Rzonca-o-tzw-ustawie-wiatrakowej.html#ap-1

Trzeba sobie powiedzieć jasno, obecny projekt ustawy i minimalna odległość wyznaczona przy pomocy formuły dziesięciokrotności wysokości całej elektrowni wiatrowej, już jest kompromisem z uwagi na to, że negatywne oddziaływanie tych urządzeń na zdrowie ludzi może sięgać aż 8-9 km. Przedstawialiśmy raporty naukowe w tej sprawie, a ostatnie stanowisko Państwowego Zakładu Higieny z 8 marca 2016 r. powinno być decydujące dla wszystkich. Dlaczego posłowie wnioskodawcy nie skorzystali z obszernych materiałów i publikacji, które są publicznie dostępne i które tłumaczą mechanizmy negatywnego oddziaływania elektrowni wiatrowych na zdrowie ludzi? Dlaczego nie przeprowadzono publicznej debaty na temat szkodliwości tych urządzeń? Jest w Polsce duże zaplecze osób i instytucji, które mają wiedzę w tej sprawie i są w stanie rzeczowo wyjaśnić, dlaczego rozwój energetyki wiatrowej jest działaniem na szkodę polskiej wsi i jej mieszkańców. Strona społeczna była i jest gotowa do publicznej debaty w tej sprawie, ale wszystkiego sami nie zrobimy, zwłaszcza gdy w głównych mediach publikowana jest wiatrakowa propaganda. Pokażmy, że nie ma zgody na układanie się z inwestorami, tam gdzie w grę wchodzi naruszanie prawa własności innych i zagrożone jest zdrowie ludzi. Wybór jest prosty, albo ludzie, albo wiatraki.

Apelujemy do Państwa o wysyłanie do Sejmu listów z poparciem poselskiego projektu ustawy. Wystarczy prosty mejl podpisany imieniem i nazwiskiem oraz adresem zamieszkania o treści:

"Jestem za przyjęciem przez Sejm poselskiego projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (druk nr 365) w wersji opracowanej przez Komisję Infrastruktury Sejmu z ustawowo zagwarantowaną minimalną odległością elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkaniowej bez możliwości jej zmniejszenia.”

Listy można wysłać tutaj: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

Redakcja Stopwiatrakom.eu


 

Minister Jan Szyszko o polskich sposobach na gospodarkę niskoemisyjną

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1729

„Podstawowym odnawialnym źródłem energii w dużych aglomeracjach w Polsce powinna być geotermia, a na terenach wiejskich biomasa.”

Interesujący artykuł zamieszczony na stronie stopwiatrakom.eu, zawierający linki do wywiadu z prof. Szyszko cytat: "Chcę przypomnieć, że zasoby geotermalne w Polsce są przebogate. Zgodnie z inwentaryzacją śp. profesora Juliana Sokołowskiego nasze zasoby geotermalne przewyższają kilkadziesiąt razy nasze potrzeby cieplne – podkreślił minister", oraz do bardzo ciekawej i rzetelnie opracowanej strony (są kolorowe wykresy :)  o  polskich zasobach geotermalnych.

Minister Jan Szyszko o polskich sposobach na gospodarkę niskoemisyjną 


 

Jesteśmy coraz bliżej dobrego finału

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Odsłony: 1521

Kolejne dobre wieści:

Sejm: Coraz bliżej uchwalenia ustawy odległościowej

W dniu 30 marca 2016 r. miało miejsce naprawdę ważne posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury pracującej nad poselskim projektem ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (druk nr 315). Komisja, po długim kilkugodzinnym posiedzeniu, przepracowała sprawozdanie Podkomisji Nadzwyczajnej i z niewielkimi poprawkami projekt został przyjęty. Należy spodziewać się, że już na najbliższym posiedzeniu w dniach 12-14 kwietnia br. Sejm uchwali ustawę odległościową przewidującą wprowadzenie minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkalnej oraz niektórych form ochrony przyrody w postaci dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej. W ten sposób jest szansa, że ustawa wejdzie w życie najpóźniej z końcem czerwca.

Warto było obejrzeć dzisiaj smutne miny panów z PSEW, którzy oglądali własną klęskę. Jak mawiał poeta „Daremne żale – próżny trud, Bezsilne złorzeczenia!”. Mimo, że zarówno posłowie PO i Nowoczesnej starali się jak umieli, to jednak nie udało im się zablokować prac nad tą ustawą, ani poprzez złożenie wniosku o wysłuchanie publiczne (wniosek spóźniony), o zorganizowanie posiedzenia wyjazdowego Komisji Infrastruktury (co już miało miejsce w poprzedniej kadencji w Suczkach k/Gołdapi, gdzie wyłączono wiatraki, by nie hałasowały), ani przez zgłaszanie różnych mniej lub bardziej niepoważnych poprawek do ustawy. Determinacja posłów PiS była większa, a arytmetyka sejmowa jest nieubłagana. W ten sposób, krok po kroku przegłosowano projekt w wersji przygotowanej przez posłów PiS. Posłom opozycji zostało tylko składanie wniosków mniejszości do projektu, które i tak nie mają szans na uchwalenie na posiedzeniu plenarnym.

Ważne jest też to, że polski projekt ustawy może stać się wzorem regulacji prawnej dla całego świata, gdyż oparty jest on o prostą i czytelną formułę dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej, która w bardzo dużym stopniu zabezpiecza interesy mieszkańców wsi przed tego typu zabudową. Po wejściu w życie ustawy zniknie możliwość korzystania przez inwestorów z przychylności wójtów czy burmistrzów w kwestii wydawania korzystnych dla nich decyzji środowiskowych czy też decyzji o warunkach zabudowy poza kontrolą społeczną i wbrew lokalnym społecznościom.

Dzisiejsze posiedzenie Komisji Infrastruktury miało wręcz wymiar historyczny, gdyż posłowie pokazali, iż rozpętana w mediach przez lobby wiatrakowe kampania obrzydzania projektu ustawy odległościowej na nic się nie zdała. Nie pomogły ani straszenie odszkodowaniami, ani straszenie niekonstytucyjnością projektu, ani straszenie upadkiem gmin czy straszenie upadkiem branży, a co można było przeczytać w ostatnim czasie. Powtarzamy od dłuższego czasu, że każdy biznes musi przynosić społecznościom, w których funkcjonuje więcej korzyści niż strat. Więcej powodów do dumy niż do wstydu. Tylko wtedy może przetrwać na rynku i zarabiać. Branża OZE powinna wziąć sobie do serca oczywistą prawdę, że ratowanie klimatu nie może odbywać się kosztem ludzi; że zarabianie pieniędzy nie może być celem samym w sobie, chociażby to był „ekologiczny i zielony” biznes. Las birnamski właśnie się ruszył i nic go nie powstrzyma.
Marcin Przychodzki

Prace Komisji można prześledzić tutaj:
1) część I:
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/transmisje.xsp?unid=ED96EBCBD4843533C1257F7F003878FA#
2) część II:
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/transmisje.xsp?unid=87B432EA3F432B90C1257F8600486FC2#


 

Znakomity artykuł zamieszczony na blogu Barbary Lebiedowskiej:
 
Kto jeszcze wisi u pańskiej klamki wiatrakowców?
 

  1. Mieszkamy w środku fabryki
  2. Prace podkomisji
  3. Trochę informacji prasowych
  4. Pismo w sprawie ustawy "odległościowej"
  5. Branża wiatrakowa w Polsce miała 15 lat, aby ...
  6. PiS chce ustalić minimalną odległość wiatraków od mieszkań
  7. Stowarzyszenia listy piszą
  8. Lokalizacje farm wiatrowych to dramat wielu Polaków
  9. RPO i prawa osób mieszkających w pobliżu farm wiatrowych
  10. Najnowsze informacje

Strona 5 z 12

  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • ...
  • Jesteś tutaj:  
  • Start

MENU

  • Aktualności
  • Dokumenty
  • Elektrownie wiatrowe
  • Pamięć historyczna
  • Publikacje naukowe
  • Zdrowie
  • Kontakt

Nowości

  • Raport Heartland Institute
  • Jak zrobić maseczkę
  • Woda zaczyna znikać
  • Marketingowy przepis
  • Ciekawa technologia
  • Techno-republikanizm
  • Kurczaki kontra Tatarzy
  • Smartfony, tablety i gry wideo fizycznie zmieniają mózgi nastolatków
  • Ogłupianie sezonowe ludności naszego biednego kraju

Gościmy

Odwiedza nas 3 gości oraz 0 użytkowników.

Statystyki

Odsłon artykułów:
349939

Linki dla osób o mocnych nerwach

STOP wiatrakom
ciekawostkixxx
Naszeblogi
SDM Mogielnica
Prawy.pl
Blog Barbary Lebiedowskiej
NIEpoprawni.pl
Prosta ekonomia
Niewygodne Info Pl
Klub Inteligencji Polskiej
Wolne Media
wPolityce
PrisonPlanet
Kefir 2010
AlexJones
PrawicowyInternet
Akademia Witalności
Olabloga
Wolna Polska
KopalniaWiedzy
Patriotyczny Ruch Polski
Bibuła
Kresowy Serwis Informacyjny
Muzeum Utracone
Ukryte Terapie
Serwis 21
Strona Mirosława Dakowskiego
Sekrety-zdrowia.org
Portal wiedzy o zdrowiu
Klub Jagielloński

Do góry

© 2021 Stowarzyszenie Lokalnych Inicjatyw Obywatelskich "Wspólna Sprawa"